Hardware hamsteren of werken in de wolk?

21Dec09

Eén sneeuwbui en Nelderland ligt stil. Geen trams in mijn hometown Den Haag, geen bussen want ze glijden weg, je kunt wel autorijden maar alleen op de snelwegen… (hoe je daar vanuit je ingesneeuwde, spekgladde parkeerplek moet komen is mij een raadsel, maar dat terzijde). Dus hoe wijs is mijn grote-stads-principe: ik hoef niets in huis te hebben want bewaren doen ze maar bij de Albert Heijn bij mij achter? Als de vrachtwagens de AH niet meer kunnen bereiken, is een extra blik bonen in huis toch ineens geen slecht idee… hamsteren dan maar? Of ervan uitgaan dat als er geen vrachtwagens bij de super kunnen komen, klanten ook wegblijven en er per saldo evenveel te koop zal zijn?
Het is een dilemma van uitbesteden/zelf behouden dat mij ook in het museum bezighoudt. “Werken in de wolk”: alle software via internet laten lopen, klinkt enorm aantrekkelijk (geen onderhoud, altijd de nieuwste updates, overal vandaan overal bij kunnen), maar heeft ook zo z’n nadelen. Bij het digitale equivalent van een forse sneeuwbui: een losgetrokken KPN kabel bijvoorbeeld. Of een op hol geslagen virus, doorgebrande server, gekraakte quantumcode of neergehaalde sateliet. Misschien komt het even weinig voor als deze witte week in de winter, maar ik zal toch een afweging moeten maken tussen het plaatsen van eigen apparatuur, hardware hamsteren met de bijbehorende investeringen, of het uitbesteden ervan.

Qua kostenaspect speelt ook nog mee wat we nog in huis hebben: individuele software licenties zijn er al, moeten die nu vervangen worden door dure serverlicenties? En de risico’s afzetten tegen de voordelen: welke onderdelen van het museum werken niet meer als het internet eruit ligt: de kassa’s (gaan de lade’s nog wel open?), de ipods, de kantoorautomatisering, de toegangsbeveiliging? Hoeveel werkt niet als de stroom uitvalt, is het museum dan uberhaupt nog toegankelijk zonder licht, video of koffieautomaat?

En ook daarvoor geldt: als de computers van mijn collega’s niet meer werken, kunnen ze ook met een zaklamp de bezoekers door het museum leiden! Veel bezoekers zullen het toch niet zijn, volgens hetzelfde rampen-principe…

Ik ga nu maar uit van een spreiding van risico’s, zowel thuis als in het museum. De grootste problemen minimaliseren en daarna hopen dat het niet te lang gaat duren allemaal, dus een extra pak rijst en een backup server in de kast!

One Response to “Hardware hamsteren of werken in de wolk?”

  1. De A&Hom de hoek IS toch jou koelkast? 😉


Geef een reactie

