NMG als MBA

06Jan10

Gekscherend noem ik mijn periode, nu bijna vijf jaar, bij het Nationaal Glasmuseum weleens mijn eigen MBA. Want daar komt dit project eigenlijk op neer: heel veel leren in een korte tijd, niet alleen inhoudelijk over de collectie, maar ook over hoe de museumwereld in elkaar steekt, dat ze dat zelf ‘erfgoed’ noemen, waar we naartoe willen als ‘erfgoedinstellingen in Nederland’, hoe we dat gaan doen zonder geld, met vrijwilligers, onder leiding van een directeur die het boekje “Het Gedroomde Museum” geschreven heeft… nou dan heb je wel een stijle leercurve te pakken!

En ik vindt het ontzettend leuk… leiding geven is een uitdaging (zo hoor je dat te noemen, ‘downright impossible’ zou meer mijn term zijn), vooral van een team dat je in alle opzichten “gemeleerd” te noemen is. Van stagairs van 18 tot vrijwilligers van 81, van MBO tot gepromoveerd, van ‘zeg-me-maar-wat-ik-doen-moet’ tot verwoestend initiatiefrijk… Het grote voordeel voor mijzelf is, dat ik het in de praktijk mag leren, want boeken, die lees je voor je plezier en niet voor het leren, is altijd mijn, niet erg academische, insteek geweest. Spannend, vallen & opstaan, en straks hopelijk terug kunnen kijken op vijf jaar keihard werken en enorm gegroeid zijn, als mens en als museum: beide helemaal vernieuwd en klaar voor een nieuwe uitdaging!

No Responses Yet to “NMG als MBA”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

