Opleveringsleed

31Mei10

Naieveling die ik ben, dacht ik in al mijn onschuld dat het woord “oplevering” betekende dat je dan een kant-en-klaar pand zou krijgen. Dus: schoon, met alle verlichting, bekabeling, beveiliging, muren, vloeren, deuren en ramen die je besteld had.

De werkelijkheid blijkt een stuk weerbarstiger: de vloeren waarvoor ik de schoonmaakploeg op donderdag had besteld (want de oplevering was op woensdag), kan niet aan de slag omdat de vloeren nog geschuurd moeten worden. Pardon??? Juist ja. En daarna geschilderd…. Ook lopen er nog tien bouwvakkers rond die vast allemaal belangrijke dingen doen, maar waarom zijn ze nog niet klaar??? Twee man op een hoogwerker, twee electriciens, twee brandbeveiligingsmeneren, twee schilders… waarom komen ze altijd in setjes, en waarom zijn het er nog zoveel???

Het blijkt dat de (onder)aannemers het woord “oplevering” netzo interpreteren als de gemiddelde kunstenaar het woord “deadline”: als een rekbaar begrip met zeker twee weken uitloop. Eén van de leveranciers zei mij letterlijk: “Oh, maar ik ben gewend dat we na de oplevering nog wel een dag of tien aan het werk zijn”. AMMEHOELA! (ik zei iets anders dat ik hier niet kan herhalen, laat dat duidelijk zijn).  Dus ik heb werkelijk moeten praten als brugman om hen te doordringen van het feit dat er vanaf maandag de Nederlandse collectie in dit pand staat, waarvoor wij als museum verantwoordelijk zijn. En dat er dus niemand, nee ook geen electricien, met een ladder door de Nederlandse collectie heen mag wandelen.

Natuurlijk heb ik graag dat iedereen zijn werk afmaakt, dus we hebben nu een echt poldermodel gevonden waarvan ik hoop dat het werkt. Iedereen in het pand wil zijn, meldt zich bij mij en krijgt een ‘oppas’ toegewezen die zorgt dat de werkplek veilig en vrij van glas blijft. En die in de gaten houdt dat er geen rare dingen gebeuren. Nu maar kijken of dat gaat werken….

Ondertussen is het team van Piet Hein Eek hard bezig geweest met de bruggen, zie hieronder een impressie. En kom kijken naar het eindresultaat: het is zo mooi dat er bijna geen glas meer in hoeft!

Joep, de ontwerper, in het midden van zijn team. Het bouwteam kan ook wassen!

No Responses Yet to “Opleveringsleed”

  1. Geef een reactie

Geef een reactie

