Eerste dag ‘vrij’

30Aug10

Na een geweldig vrijwilligers-etentje met mijn afscheid kwam een druk weekend. En daarna: de eerste vrije dag van het museum die ik mij in lange tijd kan herinneren.  Wat hoort een mens te doen op een eerste officiele dag vrij? Geen idee. Uitslapen in elk geval niet, uit gewoonte en omdat partnerlief om 7 uur opstaat, doe ik dat ook. Helaas, het huis is niet door de elfjes vannacht schoongemaakt of opgeruimd, dus alle restanten van het weekend liggen nog overal. Heerlijke restanten zoals kaarten, bloemen en de resten van een mega-chocolade-mousse-taart, en minder fijne rommel zoals een dikke laag zaagsel/stof/konijnenharen, door de straffe wind van het weekend het hele huis in geblazen. Goed opruimen helpt hoofd en huis, dus start de stofzuiger!

Na een uur of drie ben ik zelfs de kastplanken aan het leegruimen, je moet toch ergens beginnen in de queeste naar leegte richting de emigratie, en kom de mappen “Glas” tegen. Alle knipsels die ik heb uitgeknipt (tot grote ergernis van alle huisgenoten lees ik de krant met een schaar ernaast), van de afgelopen twintig jaar: tastbare tekenen ik al lang van glas hield voor ik bij het museum kwam. Met hieronder het ultieme bewijs: de ‘geannoteerde’ versie van de catalogus van de Glaskunstbeurs 1992! Zoals een goede knutselaar betaamd, heb ik er alle interessante flyers en kaarten ingeplakt…Gek om te zien hoeveel mensen ik nu ken die toen alleen maar namen op een poster waren. Super is dat! Helaas is de catalogus erdoor geruineerd voor verzamelaars, ach, jammerdan….

Catalogus Glaskunstbeurs 1992

Alles wat nog een beetje informatieve waarde heeft, krijgt mijn onfortuinlijke collega Saskia op haar bord (sorry!), dan kan zij de laatste selectie maken. Nu maar hopen dat de stagiaire die in september komt, dit ook leuk werk vindt… Succes!

Verder gooi ik 90% gewoon lekker weg, of op Marktplaats. Hopelijk zijn er dan nog mensen die er blij mee zijn, want in de kringloopwinkel sterft het een stille dood… Dus als iemand nog iets zoekt … allerlei spullen zoeken een tweede huis, van kunst tot knuffels en van tijdschriften tot tegeltjes. Is er  nog iemand die een naaiatelier wil beginnen? Of wil starten met mozaieken? Of papier wil maken en er de juiste spullen voor zoekt? Zie daar al mijn hobby-plannen die gedwarsboomd zijn door een heel groot huis dat opgeknapt wilde worden.

Nu nog een poging doen om het laatste verslag dat ik voor het museum moest maken, af te maken, met een stuk chocolade-mousse-taart erbij, en dan weer aan de weggooi. Wens deze eekhoorn, die eigenlijk alles wil bewaren en in hoekjes stoppen, maar veel succes!

One Response to “Eerste dag ‘vrij’”

  1. 1 saskia

    Ik wil heus wel jouw knipsels doornemen als ik dan ook jouw papier-maak spullen mag checken! 😀 Heb jaren geleden eens een tutorial over papiermaken in mijn digitale knipselmap gepropt (jahaa, die heb ik), maar was te lui om zelf zo’n vergiet-achtig ding te bouwen.


Geef een reactie

