Werk zoeken – NZ style

27Mrt11

Om Nieuw Zeeland in de vaart der volkeren mee te laten draaien, hebben ze een lijst met beroepen waar ze een tekort aan hebben: de  ‘skilled migrants list’: alles van IT professionals tot senior florists (hoe kan een land zonder???). Als de mensen met een beroep van deze lijst reageren, krijgen ze een visum (dit is de korte versie, in werkelijkheid kost het tijd, geld, onderzoeken, nog meer geld en dan nog meer tijd). En daarna wil Nieuw Zeeland graag dat deze migranten keurig inburgeren, en snel een baan vinden. Omdat het mij nog niet zo lukt om wat voor werk dan ook te vinden, heb ik mij maar eens in dat circuit van ‘helpers’ gestort. En dat zijn er nogal wat: NewKiwi, ARMS, Omega, Careerhub,TAPin,CCC… to name a few. Om het mijzelf makkelijk te maken ben ik maar alfabetisch begonnen met de ARMS cursus “CV schrijven”. Met vijf andere New Migrants, uit China, de Philipijnen, Korea, Rusland en Taiwan heb ik in een kantoortje met de onvermijdelijke tegenstribbelende beamer vier uur lang geluisterd naar tips, hints en succesverhalen. Zoals dat je altijd  in je ‘cover letter’ moet zetten dat je ‘enthousiast, vriendelijk, klantgericht en pro-actief’ bent. Waarop Evgeni, met een typisch Russisch pessimisme, opmerkte dat als iedereen dat doet, het eigenlijk ‘totally pointless’ is om dat te doen… De daarentegen eeuwig optimistische docente was even uit het veld geslagen, maar wist toen uit te brengen “everything is pointless, anyway” en ging weer op warpspeed verder.

Geheel gehersenspoeld en turbocharged ben ik die avond maar weer aan het schrijven geslagen… in de hoop nu een keer uitgenodigd te worden voor een baan, en niet na tien (!) weken te horen “sorry, we hebben iemand anders gevonden”. De docente vond mijn, voor mijn gevoel compleet ‘over the top’ brief en CV helemaal geweldig, dus wie weet…. mag ik binnenkort op gesprek komen voor een baan die inderdaad op mijn lijf geschreven lijkt te zijn: project manager tentoonstellingen voor het Auckland Museum.  Zou een leuk vervolg geven aan deze ex-museum-blog!

Wordt vervolgd,

Annalily

3 Responses to “Werk zoeken – NZ style”

  1. 1 suzanne

    Die baan zit gewoon op jou te wachten, dat moet haast wel!
    VEEL geluk gewenst,

    Liefs uit Tilburg.
    Su.

  2. 2 Nynke van Hurne

    Het geluk lacht jullie toe dus die baan gaat lukken. Succes!

    Een zonnige lentegroet uit Den Haag,
    Nynke

    • 3 Christiaan Kok

      Heel veel succes gewenst met het zoeken naar leuk werk.

      Christiaan


Geef een reactie

