‘Getting around’

30Jul11

Vond ik dat ik in Nederland de laatste jaren al redelijk wat kilometers maakte met op-en-neer tussen Den Haag en Leerdam (al dan niet met onze eigen auto, carpoolend met Arnoud of met de trein), hier is het echt vreselijk. Gelukkig wisten we van te voren dat je zonder auto nergens kon komen: de reden om op de dag na aankomst een discrete zilveren Toyota Corolla aan te schaffen. Na een paar maanden kwamen ook de fietsen uit de container, en we zijn nu aan het kijken of we het wagenpark kunnen vergroten met een busje dat we tot camper willen ombouwen. Daarmee zouden we dan twee auto’s hebben, wat eindelijk ergens op begint te lijken, want auto’s zijn hier zoals paaseieren: “een ei is geen ei, twee ei is een half ei en drie ei is een … paasei”. We krijgen bewonderende blikken als we zeggen dat we ‘maar’ 1 auto hebben. Fietsen was een leuk idee maar niet erg praktisch: fietsen doe je hier alleen als sport, op zondagochtend gehuld in weinig verhullende lycra broekjes. Ik ben twee keer naar ‘beneden’, ons dorp Swanson, gefietst: helemaal geweldig. Met een noodgang de berg af, rondspattende kiezels ontwijkend, wind om je oren. Maar dan de terugweg… ik kom tot halverwege, de rest is lopen en de 25 kilo zware, degelijke, Nederlandse Gazelle puffend en zwetend naar boven duwen. Geen succes.

De trein is een stuk confortabeler, hoewel het een ouderwets luide en langzame diesel is. De bus is ook niet echt een optie als je tijdens de spits ergens moet zijn: hij staat op de snelweg evengoed in de file, en neemt dan nog eens een enorme omweg om alle uithoeken van de stad te bereiken.

Je hebt hier dus echt een auto nodig, dat beseft gelukkig iedereen, want ik rijdt nu in een paarse ‘gangsta’ Nissan. Met dank aan de aziatische dame die  afgelopen vrijdag  achteruit uit haar parkeervak de linkerkant van mijn corolla eraf reed. Corolla naar de ‘panel beater’, ik de ruilauto. Ga d’r maar aanstaan: aan de linkerkant van de weg rijden begint net goed te wennen, hoewel het in het donker (in de buitenwijken zijn geen straatlantarens), in de regen (ja het is winter), met een onbekende auto, die ook nog eens een schakelbak heeft, met de pook aan de LINKERkant dus, naar huis zien te rijden. En het liefst zonder anderen te raken… Je wilt niet weten hoevaak ik heb geprobeerd met de deurknop te schakelen en de ruitenwissers heb aangezet als richtingaanwijzers!

Ook al deze ‘down under’ dingen beginnen echter te wennen… maar ik zal wel heeeeel blij zijn ons eigen corolla’tje volgende week weer terug te hebben!

Een zonnig zaterdagmiddaggroet van Annalily & Anko die zo gaan…barbeque-en bij de buren!

One Response to “‘Getting around’”

  1. 1 Nynke van Hurne

    Hoi Annalily,

    Barbecuen in de winter! Dat is nog eens een heerlijk leven.

    Ik verbaasde me over hoe je het woord barbecuen in het Nederlands schrijft: In het Groene Boekje staat: barbecueën, net als in de grote Van Dale. Het Witte Boekje houdt het op barbecuen. Alle twee vind ik het raar staan. Je mag ook bbq’en schrijven (dat weer wel met een q!), en dat wordt dan weleens uitgesproken als biebiekjoeën. Wat een gebiebieknoei!

    Annalily, we hebben erg gelachen om je auto blog. Ik kan het me helemaal voorstellen dat je constant naar de deurknop grijpt etc. Misschien heb je inmiddels de Corolla al weer terug? Zo ja, dan rijden we, ieder aan de andere kant van de aardbol, in “dezelfde” auto rond. Wij hebben onze groene Nissan verkocht. Ja je leest het goed, verkocht, en er toch nog 750 euro voor gekregen. Waarschijnlijk rijdt die momenteel al rond in Afrika of Oost Europa. Wij zijn blij met de “luxe” Corolla. Zowaar met Airco, en dat is – zelfs in NL – soms heerlijk verkoelend. Het enig nadeel is dat we de auto vaak niet kunnen terugvinden bv in parkeergarages, we vallen nu onder de grijze automassa. Die groene auto was niet te missen.

    Groeten uit Den Haag, Nynke


Geef een reactie

