Oogst!

08Apr13

De plantjes springen de grond uit, de kleine groene sprietjes van drie weken terug zijn nu heerlijke radijzen. Het enige nadeel is dat ze met zoveel zijn, en met zulk enthousiasme groeien, dat we er niet meer tegenop kunnen eten. Dus ik ruil ze met de buren (tegen citroenen en appels) en met vrienden (tegen hun appels en tomaten). Lekker, praktisch en zoals ze dat hier noemen “strengthening the community”. Oftewel: als je je buren kent, is dat beter voor iedereen. Er is een hele stroming omheen gebouwd: Transition Towns (geimporteerd uit Engeland, maar daarom niet minder waar).

IMG_1449 IMG_1444

IMG_1447 Van de ene pompoen die ik vorig jaar had geoogst, had ik de zaadjes bewaard en vorige week op een bak aarde gelegd en water gegeven… zodat ik ineens met 30+ pompoenplantjes in m’n maag zat! Het is eigenlijk te laat voor pompoenen, maar gelukkig waren er nog wel wat vrienden en kennissen die zich lieten overhalen om een plantje te adopteren. Alle overige planten heb ik in het derde ‘bed’ gezet. Misschien een beetje te dicht op elkaar… het zijn in totaal zo’n 14 planten. Toen ik dat vertelde aan een bevriende tuinman, viel-ie zowat van z’n stoel: 2 planten waren volgens hem al teveel voor een gewone familie! Nou ja, we zien het wel. Ondertussen komen er allerlei tomatenplanten uit zichzelf uit de compost of de onderliggende paardenpoep, dus die verplant ik telkens naar één gebiedje, kijken of er nog tomaatjes aan komen. Denk het niet, mijn buurvrouw is namelijk nu al letterlijk honderden kilo’s tomaten aan het inmaken, maar je weet maar nooit. Het is nog steeds zo’n 23 graden overdag, zonnig en geen regenbui in zicht. Optimaal tomatenweer zou ik zeggen!

Wordt vervolgd, hopelijk met nog meer oogst,

Annalily

One Response to “Oogst!”

  1. 1 johannes

    lekkerrr!


Geef een reactie

