Plezier zonder principes

07Jan16

Alleen in onze generatie is het logisch dat je een Nederlandse familie die tijdelijk in Shanghai woont, op zomervakantie gaat naar Nieuw Zeeland… omdat dat je dan toch al halverwege bent! En voor ons natuurlijk alleen maar leuk dat zoiets kan.

Wel was het even aanpassen: Anko en ik zijn nooit eerder twee weken met anderen op vakantie geweest, laat staan met KINDEREN! Zeven en tien jaar oud, bijzonder slim, kieskeurig en vol energie. Al op de eerste dag drie belangrijke lessen geleerd:

1) plannen werkt niet, dus gooi de lijsten maar weg: alles gebeurt in het tempo dat het gebeurt (of niet).

2) kinderen kosten je je principes! Door overmacht (koffers waren zoek), tijdgebrek (eerste winkel moet alles hebben, want de zon schijnt en we willen naar het strand/de speeltuin) en  onervarenheid (waar koop je een autostoelverhoger? hoe ziet dat er trouwens uit?) hebben we geld besteed bij alle bedrijven die ik normaal boycot: The Warehouse (wegwerp kwaliteit uit China), Wicked Campers (oude busjes met racistische/sexistische texten) en de McDonalds (toen de Wicked camper het in een industrieterrein begaf, er geen keus was en wel lunchtijd!).

3) Kinderen onder de 16 willen strand, speeltuin en lego. Anko’s voorraad tractoren, auto’s en treinrails hield hen uren zoet!

Gewapend met deze nieuwe kennis kan ik met vertrouwen het nieuwe jaar in 🙂

Maar terug naar de vakantie: het begon met een vertraagde vlucht en daardoor gemist vliegtuig in Melbourne, waardoor de afhaaltijd op Auckland Airport niet 5 uur ’s middags maar 1 uur ’s nachts werd. De koffers waren achtergebleven, dus dat was een extra ritje de dag erna. Gelukkig scheen de zon op zondag, en konden we naar het Wynyard Quarter voor lunch, bootjes en ijs. Maandag het busje ophalen, dat helaas niet klaar stond (communicatie storing tussen de Australische en Nieuw Zeelandse website), waardoor we een paar uur later vertrokken dan gepland (zie regel 1) richting Wenderholm Regional Park.

Keuze was op Wenderholm gevallen omdat het maar 1 uur rijden van Auckland af ligt: handig als we iets misten of het busje het zou begeven. Strand, dotterels en uitzicht mooi meegenomen!

De volgende dag naar Pakiri waar het busje het wel begaf, voor de ingang van de camping. Gelukkig sleepte de camp host het busje naar ons plekje, zodat we niet buiten hoefden te slapen! De volgende dag ga ik met de sleepauto terug naar Auckland en blijft de rest op de camping puzzelen (het regent!).

Ik rij met het gerepareerde busje terug en we vieren kerst op het strand van Leigh (Goat Island Marine Reserve) met snorkelen (ondanks dat, volgens jongetje7, het water stinkt!) en zand, en sterretjes en engeltjes gesneden uit aardappel en komkommer als kerstdiner. De volgende dag is het hoogtepunt het paardrijden op het strand, een hoogtepunt voor meisje10. Daarna via Kawakawa naar Kerikeri, waar we op Te Aroha Island (kiwi reservaat) logeren.

De campings zijn uitgezocht op kleinschaligheid en rust, het is niet te merken dat het nu het hoogseizoen is! We gaan kajakken, naar het strand in Matauri Bay (body boarding blijkt verslavend), ik adopteer een baby eendje en de kinderen amuseren zich met lezen en knutselen. Op zondag gaan we uit eten in Kerikeri voor het 12 jarig huwelijk van Saskia en Wouter, met ijsjes van de italiaan als toetje. Tractatie! En als ‘kers op de taart’ is er gratis wifi net buiten het restaurant.

We hadden hier prima nog een weekje kunnen blijven, maar de geysers en kokende modder lokken… Maar eerst nog een volle dag op de catamaran de Carino in de Bay of Islands. Saskia, zeilster pur sang, in haar nopjes als ze aan het roer mag staan. Het is een stralend zonnige dag en wie komen we op de boot tegen? Onze linker buurvrouw uit onze straat met haar familie! Wat een kleine wereld. Iedereen mag met de twee dolfijnen zwemmen die we tegenkomen. Het is hard werken: tegelijkertijd zwemmen, door je snorkel ademen en zingen (dat schijnt ze aan te trekken). Anko en ik zien vooral de flippers van onze mede zwemmers en hier en daar een rugvin van een dolfijn, maar bij Saskia en Wouter komen ze dichterbij en maken vooral indruk door hun maat. Het is wat gemaakt en toeristisch, maar toch indrukwekkend om in de oceaan te zijn met een wild dier. De boot doet een mooie baai aan, we snorkelen en zwemmen nog wat en bij terugkomst in Paihia rijden we naar Auckland, voor een nachtje thuis.

Boodschappen inslaan en naar Rotorua! Eerst het stadspark Kuirau Park, dan de camping met stoomoven en thermisch bad. Maori cultural experience en geysers combineren we de volgende dag in Te Puia.

Oudjaarsavond vieren we op de het strand van Lake Rotorua, dat grenst aan de camping: eerste keer met vuurwerk om half tien voor de kinderen, dan een herhaling om klokslag 12. De volgende dag het Rotorua museum (de buitenkant en de hal), de pukeko in de Government Gardens en een wandeling langs meer Okareka waar honderden ganzen (Canada Geese) zijn neergestreken tussen de zwarte zwanen, luidruchtige steltlopers en diverse andere watervogels. We eten heerlijke maiskolven uit de stoomoven en duiken een laatste keer in het hete bad met gezond mineraalwater.

Zaterdagochtend rijden we weg…helaas ruikt de bus zo naar benzine dat we 500 meter voorbij de camping een parkeerterrein op duiken om te kijken wat er mis is. En daarna vier uur wachten tot een monteur van de wegenwacht in dertig seconden het benzineslangetje terugklikt. De snelste reparatie ooit! Omdat het ook al de hele ochtend regent, en we daarna nog vier uur terug naar Auckland moeten rijden, heeft iedereen er wel de balen van en kunnen we niet wachten tot we deze bus weer mogen inleveren. Gelukkig wacht thuis de lego!  Op zondag lopen we nog even langs de kauri bomen, de Swanson speeltuin en de supermarkt, een laatste blik op het uitzicht en dan is de vakantie alweer voorbij. Voor ons in elk geval, onze gasten mogen nog 16 uur in het vliegtuig doorbrengen.

Het was een gezellige, drukke, langzame, leerzame, zonnige en gekke vakantie!

Groeten van A, A, S, S, S en W.

P.S. En natuurlijk waren de koffers ook op de terugweg vertraagd :).

No Responses Yet to “Plezier zonder principes”